- Example Жишээ
- The Math Object
- Math Properties (Constants)
- Math Methods
- Number to Integer
- Math.round()
- Math.ceil()
- Math.floor()
- Math.trunc()
- Math.sign()
- Math.pow()
- Math.sqrt()
- Math.abs()
- Math.sin()
- Math.cos()
- Math.min() and Math.max()
- Math.random()
- The Math.log() Method
- The Math.log2() Method
- The Math.log10() Method
- Math Object Methods
- Complete Math Reference
The JavaScript Math object allows you to perform mathematical tasks on numbers.
JavaScript Math объект нь тоон дээр математикийн даалгавар гүйцэтгэх боломжийг олгодог.
Example Жишээ #
Math.PI; // returns 3.141592653589793
The Math Object #
Unlike other objects, the Math object has no constructor.
Бусад объектуудаас ялгаатай нь Math объект нь ямар ч байгуулагчгүй байдаг.
The Math object is static.
Математикийн объект нь хөдөлгөөнгүй байна.
All methods and properties can be used without creating a Math object first.
Бүх арга, шинж чанарыг эхлээд Math объект үүсгэхгүйгээр ашиглаж болно.
Math Properties (Constants) #
The syntax for any Math property is : Math.property
.
Математикийн аливаа өмчийн синтакс нь: Math.property
.
JavaScript provides 8 mathematical constants that can be accessed as Math properties:
JavaScript нь Математикийн шинж чанараар нэвтрэх боломжтой 8 математик тогтмолыг өгдөг.
Example Жишээ #
Math.E // returns Euler's number
Math.PI // returns PI
Math.SQRT2 // returns the square root of 2
Math.SQRT1_2 // returns the square root of 1/2
Math.LN2 // returns the natural logarithm of 2
Math.LN10 // returns the natural logarithm of 10
Math.LOG2E // returns base 2 logarithm of E
Math.LOG10E // returns base 10 logarithm of E
Math Methods #
The syntax for Math any methods is : Math.method.(number)
Математикийн аливаа аргын синтакс нь: Math.method.(number)
Number to Integer #
There are 4 common methods to round a number to an integer:
Тоог бүхэл тоогоор бөөрөнхий болгох нийтлэг 4 арга байдаг:
Math.round(x) | Returns x rounded to its nearest integer
X-ийг хамгийн ойрын бүхэл тоогоор буцаана |
Math.ceil(x) | Returns x rounded up to its nearest integer
X-ийг хамгийн ойрын бүхэл тоогоор буцаана |
Math.floor(x) | Returns x rounded down to its nearest integer
X-ийг хамгийн ойрын бүхэл тоогоор буцаана |
Math.trunc(x) | Returns the integer part of x (new in ES6)
X-ийн бүхэл хэсгийг буцаана (ES6-д шинэ) |
Math.round() #
Math.round(x)
returns the nearest integer:
Math.round(x)
нь хамгийн ойрын бүхэл тоог буцаана:
Example Жишээ #
Math.round(4.9); // returns 5
Math.round(4.7); // returns 5
Math.round(4.4); // returns 4
Math.round(4.2); // returns 4
Math.round(-4.2); // returns -4
Math.ceil(4.9); // returns 5
Math.ceil(4.7); // returns 5
Math.ceil(4.4); // returns 5
Math.ceil(4.2); // returns 5
Math.ceil(-4.2); // returns -4
Math.floor(4.9); // returns 4
Math.floor(4.7); // returns 4
Math.floor(4.4); // returns 4
Math.floor(4.2); // returns 4
Math.floor(-4.2); // returns -5
Math.trunc(4.9); // returns 4
Math.trunc(4.7); // returns 4
Math.trunc(4.4); // returns 4
Math.trunc(4.2); // returns 4
Math.trunc(-4.2); // returns -4
Math.sign(-4); // returns -1
Math.sign(0); // returns 0
Math.sign(4); // returns 1
Math.pow(8, 2); // returns 64
Math.sqrt(64); // returns 8
Math.abs(-4.7); // returns 4.7
Math.sin() #
Math.sin(x)
returns the sine (a value between -1 and 1) of the angle x (given in radians).
Math.sin(x)
нь x өнцгийн синусыг (-1 ба 1-ийн хоорондох утга) буцааж өгдөг (радиан дээр өгөгдсөн).
If you want to use degrees instead of radians, you have to convert degrees to radians:
Хэрэв та радианы оронд градус ашиглахыг хүсвэл градусыг радиан болгон хөрвүүлэх хэрэгтэй.
Angle in radians = Angle in degrees x PI / 180.
Радиан дахь өнцөг = x PI / 180 градусын өнцөг.
Example Жишээ #
Math.sin(90 * Math.PI / 180); // returns 1 (the sine of 90 degrees)
Math.cos() #
Math.cos(x)
returns the cosine (a value between -1 and 1) of the angle x (given in radians).
Math.cos (x) нь x өнцгийн косинусыг (-1 ба 1-ийн хоорондох утга) буцааж өгдөг (радиан дээр өгөгдсөн).
If you want to use degrees instead of radians, you have to convert degrees to radians:
Хэрэв та радианы оронд градус ашиглахыг хүсвэл градусыг радиан болгон хөрвүүлэх хэрэгтэй.
Angle in radians = Angle in degrees x PI / 180.
Радиан дахь өнцөг = x PI / 180 градусын өнцөг.
Example Жишээ #
Math.cos(0 * Math.PI / 180); // returns 1 (the cos of 0 degrees)
Math.min(0, 150, 30, 20, -8, -200); // returns -200
Example Жишээ #
Math.max(0, 150, 30, 20, -8, -200); // returns 150
Math.random(); // returns a random number
Math.log(1); // returns 0
The natural logarithm returns the time needed to reach a certain level of growth.
Байгалийн логарифм нь тодорхой өсөлтийн түвшинд хүрэхэд шаардагдах хугацааг буцаадаг.
Math.E and Math.log() are twins.
Math.E ба Math.log () бол ихрүүд юм.
How many times must we multiply Math.E to get 10?
Бид Math.E-ийг хэдэн удаа үржүүлж 10-ыг авах ёстой вэ?
Example Жишээ #
Math.log(10); // returns 2.302585092994046
Math.log2(8); // returns 3
Math.log10(1000); // returns 3
Math Object Methods #
Method | Description |
---|---|
abs(x) | Returns the absolute value of x |
acos(x) | Returns the arccosine of x, in radians |
acosh(x) | Returns the hyperbolic arccosine of x |
asin(x) | Returns the arcsine of x, in radians |
asinh(x) | Returns the hyperbolic arcsine of x |
atan(x) | Returns the arctangent of x as a numeric value between -PI/2 and PI/2 radians |
atan2(y, x) | Returns the arctangent of the quotient of its arguments |
atanh(x) | Returns the hyperbolic arctangent of x |
cbrt(x) | Returns the cubic root of x |
ceil(x) | Returns x, rounded upwards to the nearest integer |
cos(x) | Returns the cosine of x (x is in radians) |
cosh(x) | Returns the hyperbolic cosine of x |
exp(x) | Returns the value of Ex |
floor(x) | Returns x, rounded downwards to the nearest integer |
log(x) | Returns the natural logarithm (base E) of x |
max(x, y, z, …, n) | Returns the number with the highest value |
min(x, y, z, …, n) | Returns the number with the lowest value |
pow(x, y) | Returns the value of x to the power of y |
random() | Returns a random number between 0 and 1 |
round(x) | Rounds x to the nearest integer |
sign(x) | Returns if x is negative, null or positive (-1, 0, 1) |
sin(x) | Returns the sine of x (x is in radians) |
sinh(x) | Returns the hyperbolic sine of x |
sqrt(x) | Returns the square root of x |
tan(x) | Returns the tangent of an angle |
tanh(x) | Returns the hyperbolic tangent of a number |
trunc(x) | Returns the integer part of a number (x) |
Complete Math Reference #
For a complete reference, go to our complete Math object reference.
Бүрэн лавлагаа авахын тулд манай Математикийн объектын бүрэн лавлагаа руу орно уу.
The reference contains descriptions and examples of all Math properties and methods.
Математикийн бүх шинж чанар, аргуудын тодорхойлолт, жишээг агуулсан болно.